Aan:        College en Raad gemeente Montfoort
Betreft:    Richtlijnen Toegankelijkheid gemeente Montfoort.
Datum:    7 oktober 2025
‘Iedereen moet kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer’. 
Deze visie van SWOM kunnen wij als Adviesraad Sociaal Domein zondermeer onderschrijven. 
Zelfredzaamheid en zelfstandige mobiliteit zijn dan wel belangrijke voorwaarden om aan het maatschappelijk verkeer te kúnnen deelnemen. 
‘Maatschappelijk verkeer’ is een heel breed begrip. In dit (ongevraagde) advies willen  wij ons beperken tot de mobiliteit van onze inwoners in de openbare ruimte en de toegankelijkheid van gebouwen. 
Een belangrijk uitgangspunt voor mobiliteit is het in 2016 door Nederland geratificeerde VN-verdrag voor mensen met een beperking. De publieke ruimte en toegang tot gebouwen dient zodanig ingericht te zijn, dat deze voor iedereen, met of zonder handicap, toegankelijk moeten zijn. 
Bij de inrichting van de openbare ruimte en bij het ontwerp van gebouwen, is het ‘Handboek Toegankelijkheid’ een belangrijk document om te komen tot ontwerpen die minstens voldoen aan het geratificeerde VN-verdrag.
Hoe is dit geregeld in de gemeente Montfoort? Wie is verantwoordelijk voor controle op naleving van ‘Richtlijnen Toegankelijkheid’. (Vooraf bij het ontwerp of bij controle achteraf). 
Zijn alle betrokken ambtenaren op de hoogte van deze richtlijnen?
Dat de Adviesraad Sociaal Domein nu met een (ongevraagd) advies komt heeft te maken met vragen op dit gebied omtrent bestaande situaties en belangrijke komende ontwikkelingen in de buitenruimte.
1.    Bestaande situaties.
- Bij de herinrichting van de Hofstraat en Om ’t Hof is er een duidelijke 
  verbetering gerealiseerd, zo ook met de oversteekplaats vanuit 
  Antoniushof. De bewoners, voornamelijk senioren, kunnen hier met of 
  zonder rollator, rolstoel of scootmobiel veilig oversteken. Moeten zij 
  echter naar het Huis van Montfoort (SWOM), dan komen zij in de 
  problemen. Er is geen veilige oversteekplek naar het kasteel. 
  De twee paaltjes die geplaatst tegenover de ingang (brug) tot het 
  Kasteelplein zijn, bieden geen oplossing omdat er geen veilige 
  oversteekplek (zebra) is en er tevens op dit punt veelal auto’s 
  geparkeerd staan. Hier is duidelijk geen  rekening gehouden met de 
  ‘Richtlijnen Toegankelijkheid’.
- Heeft men uiteindelijk veilig de overkant bereikt dan volgt, voor 
  sommigen die minder mobiel zijn, een 2e uitdaging. De hellingbaan wordt 
  te stijl bevonden. Ook voor de hellinggraad is een richtlijn.
- De huidige inrichting van de Hoogstraat leidt zeer regelmatig tot 
  gevaarlijke situaties. De verdeling tussen rijbaan en ‘trottoir’ is op zich 
  juist, ware het niet dat het ‘trottoir’ is vol gezet met fietsbeugels,  
  lantaarns en palen.  Daarnaast stallen een aantal winkels hun waren uit 
  op straat. Deze obstakels dwingen wandelaars, inwoners met rollator, 
  rolstoel, scootmobiel om op de rijbaan te gaan lopen, met alle gevaar 
  van dien.
Als Adviesraad Sociaal Domein hebben wij geen uitgebreide screening in Montfoort en Linschoten gedaan, het is derhalve denkbaar dat er meer situaties binnen onze gemeente grens zijn die niet voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.
2. Komende ontwikkelingen.
- Er staan Montfoort in de buitenruimte een aantal belangrijke 
  ontwikkelingen te wachten waarbij de ‘Richtlijnen Toegankelijkheid’ een 
  belangrijke rol spelen. Wij denken hierbij aan:
  * Park Rapijnen
  * Ontwikkeling Valkenweide 1 en 2
  * Van Damstraat
  * Visie Stadspark 
  * Herinrichting Hoogstraat, Keizerstraat
Mede gelet op het feit dat demografische cijfers aangeven dat het aantal senioren, ook binnen onze gemeente, zal toenemen en daarmee het gebruik van rollator, rolstoel, scootmobiel, adviseren wij als Adviesraad Sociaal Domein om bij de inrichting van de buitenruimte de Richtlijnen Toegankelijkheid’ nadrukkelijk te betrekken bij zowel ontwerpen als uitvoering.
Adviesraad Sociaal Domein Montfoort/Linschoten.
Ton van der Made, voorzitter
![]()